گیمیفیکیشن به معنای بهره گیری از ابزارها و مکانیزم ها، جنبه های زیباشناسی و تفکر بازی برای به چالش کشیدن کاربران می باشد.

Gamification، نخستین بار در سال 2002 ابداع گردید اما تا سالها بعد با استقبال مواجه نشد. اما بالاخره در سال 2011 به این رویکرد توجه شد و سرمایه گذاری در این زمینه در دستور کار برخی از علاقمندان به این حوزه قرار گرفت.

آشنایی با گیمیفیکیشن

این رویکرد به معنای بهره گیری از المان های بازی در چیزی است که به صورت ذاتی بازی نیست و فاقد ماهیت بازی گونه است. این رویکرد سبب می شود که کاربران بتوانند در حین فعالیت های روزمره خود مثل سفارش قهوه یا تماشای کارتون و ... جایزه بگیرند. کمپانی ها، المان های بازی را به فعالیت های بازاریابی، محصولات مصرفی و کاربردهای آنلاین تبدیل نموده و موجب افزایش میزان تعامل و وفاداری مشتریان می شوند.   

المان های مهم در گیمیفای کردن

المان های مهم و کاربردی در گیمیفیکیشن عبارتند از:

انگیزه: نمونه هایی از جمله سکه، امتیاز و ... که موجب برانگیخته شدن میل به چالش کشیدن خود و غلبه بر این چالش ها در بازیکن می شود.

رقابتی بودن: تمامی افراد تمایل به سنجیدن توانایی ها و استعدادهای خود را دارند.

جایزه: از فعالیت در یک سیستم می توان به نتایج مثبت و سودمند دست پیدا نمود.

توانمندسازی: هر بازی سبب بهبود مهارت های فردی کاربران می شود.

تعامل: فرد را در چرخه ای از فعالیت های سرگرم کننده اما جدی می گذارد. در صورتی که فرد سرگرم شود و لحظات خوبی را تجربه کند، در سیستم باقی خواهد ماند.

مزایای گیمیفیکیشن چیست؟

مزیت مهم این رویکرد، توسعه تعامل با کاربر می باشد. این رویکرد، آزادی عمل بیشتری برای کاربردهای عملی در اختیار افراد قرار می دهد. به طور مثال فرد با یک مطالعه ساده در زمینه یک فعالیت یا یک موضوع در پروسه یادگیری مشارکت می کند.

اصلی ترین مزیت بهره گیری از این قابلیت، گیمیفیکیشن می باشد. با وجود این قابلیت جذاب، فرد انگیزه زیادی برای پیشی گرفتن از رقبای خود دارد. این مسئله سبب می شود که برای کسب نتیجه بهتر، تلاش کند. یک انگیزه دیگر، پاداش و جایزه می باشد.

تفاوت معنای گیمیفیکیشن و بازی سازی

برخی گمان می کنند که بازی سازی و   Gamification دارای معنای یکسانی هستند. اما توجه داشته باشید که این رویکرد اصلاً به معنای بازی سازی نمی باشد. بازی سازی، رویکرد احداث یک بازی واقعی می باشد. این رویکرد از ابزارهای جذب مخاطب می باشد و به نوعی تکمیل کننده پروسه جذب مشتری و ایجاد جذابیت برای کسب و کارها و فعالیت ها مختلف می باشد.

مهمترین کاربردها:

گیمیفیکیشن در بازاریابی کسب و کار به کار می رود. دیجی کالا که از بزرگترین فروشگاه های آنلاین ایرانی می باشد، پس از هر بار خرید به کاربران خود امتیازدهی می کند تا مشتریان با جمع آوری این امتیازات بتوانند در نهایت از امکانات مختلف بهره مند شوند.

در صنعت سفارش غذا از این قابلیت استفاده می شود. شرکت اسنپ فود، به مناسبت های گوناگون برای چندین روز، قابلیت جدیدی را در وب سایت با نام سنگ، کاغذ قیچی می گذارد. کاربران توسط بازی کردن، برنده تخفیف های خاص می شوند. کاربرد دیگر این استراتژی، بهبود محصول می باشد. این رویکرد می تواند برای جذب مخاطبان بسیار زیاد برای برندها مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع تکنیک های استفاده:

به روش های مختلف می توان از گیمیفیکیشن استفاده نمود. برخی از این روش ها، عبارتند از:

-         استفاده از سیستم امتیازدهی

-         برگزاری مسابقات برای کاربر

-         تعیین حداقل امتیاز برای کاربر

-         شخصی سازی فضا برای کاربران

-         ارتقای مرحله ای کاربر

-         اشتراک تجربه کاربران

-         و ...

در وب سایت ها و برنامه های مختلف می توان از این قابلیت به روش های مختلف استفاده نمود. نحوه استفاده به خلاقیت و نوع فعالیت شما بستگی دارد.