یونولیت یا الیاف ؟ این سؤالی است که ذهن برخی از تولیدکنندگان را به خود مشغول کرده است. در ادامه مطلب به این مسئله می پردازیم.

یونولیت یا پلاستوفوم، محصول پرکاربردی است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای یونولیت، ساخت مبل شنی است. برای ساخت مبل شنی می توان از الیاف نیز استفاده نمود. همین مسئله سبب شده است که تولیدکنندگان مبل شنی در انتخاب میان این دو متریال، دچار تردید شوند.

الیاف چیست؟

برای آنکه انتخاب مناسبی میان یونولیت یا الیاف داشته باشیم، باید با ویژگی های هر یک از آنها آشنا باشیم. الیاف، شامل رشته های نازک با طول مناسبی است که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و ویژگی های موردنیاز برای ریسندگی را دارا می باشد. از الیاف برای تولید بسیاری از محصولات مختلف و تولید انواع پارچه و نخ، استفاده می شود.

الیاف در چندین نوع وجود دارد که پرکاربردترین آن، الیاف پلی استر می باشد. الیاف پلی استر، نوعی الیاف مصنوعی است که تولید شده از یک نوع پلیمر است. الیاف پلی استر از ویژگی های مختلفی برخوردار است که مهمترین آنها، سختی و دوام بالا است.

در انتخاب یونولیت یا الیاف باید توجه داشته باشید که الیاف به خوبی می تواند در مقابل حرکات سنگین و مستمر مقاومت کند و دچار ضعف نشود. الیاف پلی استر، رطوبت کمی را جذب می کند. همچنین دوام این ماده در مقابل گرما و سرمای شدید، بسیار مناسب است.

چنانچه الیاف در مدت طولانی در برابر نور خورشید قرار بگیرد، مقاومت خود را از دست نمی دهد. همانطور که اشاره شد الیاف پلی استر، نوعی الیاف مصنوعی است. برخی از الیاف ها، منشاء طبیعی دارند که از جمله آنها می توان به الیاف گیاهی، حیوانی و معدنی اشاره نمود. الیاف های مصنوعی دیگری به جز پلی استر وجود دارند که از جمله آنها می توان به نایلون، ویسکوز، اکریلیک و ... اشاره نمود.

گرانول یونولیت چیست و چه کاربردی در تولید مبل شنی دارد؟

در استفاده ازانواع یونولیت یا الیاف برای ساخت مبل شنی باید به این مسئله توجه نمود که از باکیفیت ترین و مرغوب ترین این متریال استفاده شود. گرانول یونولیت برای پر کردن مبل شنی به کار می رود. جنس این محصول از پلی استایرن انبساطی می باشد که حاصل فرآورده های پتروشیمی می باشد.

گرانول یونولیت، دانه های سفید رنگی هستند که بسیار سبک هستند. سبکی این محصول، سبب شده است که آن را گزینه مناسبی برای تولید مبل شنی بدانند. مقاومت این مواد در برابر ضربه بسیار بالا است. انعطاف پذیری این مواد بسیار بالا است. این ذرات که همانند مرواریدهای سفیدرنگی هستند، ساخت و تولید بسیاری از محصولات را آسان کرده اند.

مقایسه یونولیت و الیاف : یونولیت یا الیاف ؟

الیاف به صورت نرم، گرم، سبک، بادوام، بهداشتی، ضد بو، ضد رطوبت، قابل شستشو، با ثبات در حالت و ... است. این ویژگی های بسیار خوب سبب شده است که علاوه بر تولید مبل شنی در تولید فرش و موکت، عایق های حرارتی و رطوبتی، مبل راحتی، بالش و متکا، کف پوش خودرو، عروسک و ... از الیاف استفاده کنند.

گرانول یونولیت به صورت سبک، نرم، انعطاف پذیر، بهداشتی، ضد آلرژی، مقاوم در مقابل سرما و گرما و عایق رطوبت است.

در انتخاب یونولیت یا الیاف باید توجه داشته باشید که گرانول های یونولیتی، ثبات ندارند و پس از مدتی، حالت خود را از دست می دهند. بنابراین باید مبل شنی را پس از مدتی تعمیر نمود و مجدداً از گرانول های یونولیتی پر کرد. با توجه به طول عمر بالاتری که الیاف ها دارند، می توان آن را گزینه بهتری برای ساخت مبل شنی دانست. اما به این مسئله توجه داشته باشید که قیمت یونولیت بسیار پایین تر از قیمت الیاف می باشد. الیاف ها، به ویژه الیاف های طبیعی از قیمت بالایی برخوردار هستند.