فناوری نانو در مواد مبتنی بر سیمان موجب ایجاد تحول بزرگی در زمینه تولید این مصالح ساختمانی شده است و پیشرفت های خوبی را ایجاد کرده است.

فناوری نانو علم، مهندسی و فناوری می باشد که در مقیاس نانو صورت می گیرد. دانش و فناوری نانو در زمینه های گوناگون مانند مواد و مهندسی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ... به کار می رود.

نانو تکنولوژی چیست؟

دانش نانو به صورت مطالعه پدیده ها و دستکاری مواد در مقیاس های اتمی، مولکولی و ماکرومولکولی می باشد که در آن خصوصیات و ویژگی ها از مقیاس بزرگ تر کاملاً تفاوت دارد. فناوری نانو شامل طراحی، توصیه، تولید و کاربرد سازه ها، تجهیزات و سیستم ها با نظارت دقیق شکل و ابعاد در حد واحد نانومتر می باشد. نانو فناوری در هر حوزه ای می تواند سودمند واقع شود و مزایای بسیار زیادی داشته باشد.

اهمیت بهره مندی از فناوری نانو در مواد مبتنی بر سیمان

استفاده از نانو تکنولوژی در تولید محصولات سیمانی، نتایج بسیار خوبی به همراه دارد. پراکندگی نانو مواد، تأثیر مهمی در کسب اطمینان از تأثیرات نانو مواد برای کاهش نقاط ضعف کامپوزیت های سیمانی دارد.

متداول ترین تکنیک ها برای پراکندگی نانو مواد شامل بهره گیری از سورفاکتانت، اولتراسیونیک و کارآمد بودن نانو مواد می باشد. نانو فناوری می تواند به بهبود کیفیت بتن و سیمان کمک کند. استفاده از نانو فناوری موجب کاهش مشکلات کوچک شدن، صدمات یخ زدایی، ساییدگی و ... می شود و سیمانی را ارائه می دهد که متراکم تر می باشد.

علت استفاده از فناوری نانو در تولید سیمان

در ارتباط با مسئله استفاده از فناوری نانو در مواد مبتنی بر سیمان ، مطالعات زیادی صورت گرفته است. اضافه کردن نوع و دوز بهینه از نانو مواد، رویکری مفید برای بهبود مقاومت در مقابل اثرات نامطلوب شیمیایی مثل حمله سولفات، حمله اسیدی، واکنش سنگدانه قلیایی و تخریب حرارتی و ... می باشد.

اضافه کردن نانو مواد در بتن تازه، تزریق الکتریکی نانو مواد به بتن های قدیمی و کاور کردن فولاد با روکش اپوکسی نانو اصلاح شده، راهکاری مثبت برای بهبود مقاومت بتن مسلح در مقابل خوردگی فولاد می باشد. مدل سازی تعامل میان ژل C-S-H و نانو مواد ترکیب، درک مکانیکی خوبی از ارتباط میان نانو ساختار و خصوصیات بتن ایجاد می کند.

خلاء های موجود در زمینه استفاده از نانو مواد در تولید محصولات سیمانی

بهره مندی از فناوری نانو در مواد مبتنی بر سیمان دارای مزایای فراوانی است. اما هنوز در این زمینه، ابهامات زیادی وجود دارد. خلاء های موجود در علم نانو مواد و دیگر چالش ها باید پیش از بهره گیری زیاد از نانو مواد در تولید مصالح ساختمانی باید رفع شود.

در این زمینه باید مطالعات و بررسی های دیگری صورت بگیرد تا چالش های موجود برطرف شود. تطبیق فناوری نانو برای تأمین الزامات و محدودیت های روش های قدیمی که غالباً از سوی صنعت ساخت و ساز ایجاد می شود، مسئله بسیار مهمی است.

اقتصادی بودن نانو مواد بایستی پیش از بهره مندی از آن، بررسی شود و این بررسی بهتر است از نظر چرخه زندگی صورت بگیرد. استفاده از نانو مواد در هر زمینه ای، هزینه بر است. حال باید به دستاوردهای استفاده از نانو در حوزه مورنظر توجه شود و تحلیل شود که آیا با توجه به هزینه های موجود، آیا استفاده از فناوری نانو سودمند و به صرفه است یا خیر.

استفاده از فناوری نانو در مواد مبتنی بر سیمان با توجه به مزایا و معایب آن

درست است که استفاده از نانو، تحولی بزرگ در زمینه تولید محصولات ساختمانی ایجاد می کند و مزایای زیادی دارد، اما استفاده از نانو مواد در این زمینه باید با توجه به معایب آن صورت بگیرد. معایبی که ممکن است موجب به خطر افتادن سلامتی افراد شود. به هر حال، فناوری نانو همواره در پیشبرد تکنولوژی سیمان و بتن و باز کردن پتانسیل مواد سیمانی معمولی و خاص، اثر شگرفی دارد.